Friday 19 March 2010

Παστέλι

Σήμερα σας κερνάμε ένα παραδοσιακό και νηστίσιμο γλυκάκι.
Η ελληνικότητα του είναι αδιαμφισβήτητη μιας και η πρώτη αναφορά που έχουμε για το παστέλι είναι από τον πατέρα της ιστορίας τον Ηρόδοτο, στο βιβλίο του με τον τίτλο ‘’Θάλεια’’ στην παράγραφο 48.
Όπως θα διαπιστώσετε είναι πολύ εύκολο στην παρασκευή του αλλά και στα υλικά του. Μπορούμε να το κάνουμε σκληρό ή μαλακό (μελάτο) σύμφωνα με τα γούστα μας.

Ας δούμε τι χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε 20 κομμάτια μεγέθους περίπου 8 x 8 cm το κάθε ένα:
Σκληρό παστέλι
500 γρ μέλι
500 γρ σουσάμι με την φλούδα του (να μην είναι αποφλοιωμένο)
φλούδα από ένα μέτριο λεμόνι
1 φλιτζανάκι του καφέ ανθόνερο + λίγο ακόμη
για να βρέξουμε τα χέρια μας
μαλακό παστέλι
αυξάνεται η αναλογία μόνο στο μέλι και γίνεται 750 γρ.
τα άλλα υλικά παραμένουν τα ίδια.
Το φτιάχνουμε:
Βάζουμε το μισό σουσάμι σε αντικολλητικό τηγάνι, σε μέτρια φωτιά και το καβουρδίζουμε για περίπου 5 λεπτά.
Ανακατεύουμε συνέχεια με προσοχή γιατί μπορεί πολύ εύκολα να μας καεί. Επαναλαμβάνουμε το ίδιο με την υπόλοιπη ποσότητα.
Εάν θέλουμε μπορούμε να το καβουρδίσουμε και στον φούρνο, αλλά θέλει ακόμη μεγαλύτερη προσοχή γιατί το σουσάμι λόγω της περιεκτικότητας του σε λάδι καίγεται πολύ εύκολα.
Σε μια κατσαρόλα βάζουμε το μέλι με την φλούδα του λεμονιού και την τοποθετούμε στην φωτιά σε μέτρια θερμοκρασία. Στην πορεία του βρασμού θα χρειαστεί να ξαφρίσουμε.
Μόλις αρχίσει να κάνει φουσκάλες –μετά από 5 λεπτά περίπου – ρίχνουμε το καβουρδισμένο σουσάμι και ανακατεύουμε συνεχώς.
Όταν το μίγμα αρχίσει να πήζει (μετά από 8-10 λεπτά) και έχουμε δυσκολία στο ανακάτεμα είναι έτοιμο.!!
Ένας πρακτικός τρόπος για να διαπιστώσουμε ότι είναι έτοιμο, είναι να ρίξουμε λίγο από το μίγμα σε ένα πιατάκι με κρύο νερό και μετά να το πιάσουμε με τα δάκτυλα μας . Εάν αυτό το μίγμα κολλάει, σημαίνει ότι θέλει κι άλλο βράσιμο, αν είναι ελαστικό είναι έτοιμο.
Στην περίπτωση που θα κάνουμε το μαλακό παστέλι, πρέπει να βράσουμε το μίγμα 1-2 λεπτά λιγότερο.
Στρώνουμε στο ταψί του φούρνου χαρτί ψησίματος και το βρέχουμε με το ένα φλιτζανάκι ανθόνερο. Μην ανησυχήσετε που θα δείτε το χαρτί να κολυμπά στο ανθόνερο, θα απορροφηθεί όλο από το παστέλι.
Αφαιρούμε από το μίγμα την φλούδα του λεμονιού και ρίχνουμε στο ταψί το μίγμα. Με ένα μικρό πλάστη πολύ καλά βρεγμένο, στρώνουμε το παστέλι ώστε να το πάχος του να είναι περίπου 1 cm.Προσπαθήστε να μην έρθουν τα χέρια σας σε επαφή με το μίγμα γιατί μπορούμε πολύ εύκολα να καούμε -το μέλι κάνει πολύ άσχημο κάψιμο και κολλάει στο δέρμα (είμαι βλέπετε παθούσα και για αυτό.... σας κρούω τον κώδωνα του κινδύνου!!!).
Όταν κρυώσει λίγο βρέχουμε με πολύ ανθόνερο τα χέρια μας και του δίνουμε ακριβώς το σχήμα και το πάχος που θέλουμε. Κατόπιν το χαράζουμε μέχρι κάτω σε τετράγωνα κομμάτια με ένα κοφτερό μαχαίρι ή με το ροδάκι της πίτσας.Άμα κρυώσει τελείως, ξεχωρίζουμε τα κομμάτια που έχουμε χαράξει και τα βάζουμε σε ένα πλαστικό σκεύος που κλείνει αεροστεγώς. Ανάμεσα στις στρώσεις τοποθετούμε μεμβράνη ή χαρτί ψησίματος για να μην κολλήσουν μεταξύ τους.
Το παστέλι που θα φτιάξετε μπορεί να διατηρηθεί πολύ καιρό χωρίς να χαλάσει γιατί δεν έχει ζάχαρη και έτσι δεν σκληραίνει.
Υ.Γ. Το μέλι έχει μεγάλη διατροφική αξία και βοηθάει στην καλή λειτουργία του οργανισμού.
TIP: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οποιοδήποτε τύπο μελιού θέλουμε, αλλά σουσάμι, πρέπει να προσέξουμε να βάλουμε το κανονικό και όχι αποφλοιωμένο, γιατί υστερεί σε νοστιμιά.
Επίσης μπορούμε να μην καβουρδίσουμε το σουσάμι, αλλά τότε η παρουσία του μέσα στο παστέλι θα είναι πιο επίπεδη.
Στην περίπτωση που θέλετε να προσθέσετε ξηρούς καρπούς (φυστίκι αράπικο ξεφλουδισμένο, φυστίκι αιγίνης ή αμύγδαλα) να προσέξετε να είναι ανάλατα.
Καλή επιτυχία!!
Μέτη

41 comments:

Asteri (Maria) said...

Ωωωωωω ρε μάνα μου!!!!!!
Παστέλιιιιιιιιιιιιιιιιιιιι
Το λατρεύω!!! γιάμι
Γεια στα χεράκια σου

Καλημέρα

Lila Xagorari said...

Mετάκι μου με τα ωραία σοτ! Το φτιάχνω κι εγώ το παστελάκι συχνά και ιδιαίτερα στις περιόδους της νηστείας. Βάζω και λίγο αμυγδαλάκι μέσα για να γίνει τραγανό! Στείλε κομματάκι!

Marion said...

Πολύ ωραίο..και δεν φαίνεται δύσκολο. Υγιεινό γλυκάκι. Μπράβο :)

evelina said...

μμμμ....πρωι πρωι με γλύκανες....άστο κάτω είναι όλο δικό μου....

Ελευθερία said...

τι παστελι τρωμε οικογενειακος δεν λεγετε!!!!!!!!
θα το δοκιμασουμε αλλα... να ρωτησω
πρεπει να κανουμε κατι για να βγει αφρατο ή απλος να το φαμε φρεσκο????

ΜΕΤΗ said...

Asteri να΄σαι καλα , παρε κομματακι που κερναμε!!!!!
Καλη σου μερα!!!

ΜΕΤΗ said...

Λιλα μου το παστελι ειναι το πιο αγνο και νοστιμο γλυκακι οχι μονο σε περιοδο νηστειας.
Εχεις δικιο για το αμυγδαλο και τους ξηρους καρπους γενικα στο παστελι , απλα εγω συνηθως φτιαχνω το μελατο και μου αρεσει η αυθεντικη γευση του παστελιου, νομιζω πως με τους ξηρους καρπους αλλοιωνεται η γευση του, γιαυτο και δεν τους προτιμω.
Σου στελνω ταψακι ....τι να κανει ενα κομματι......!!!!!
Φιλακια Λιλακι, καλημερα!!!!!

ΜΕΤΗ said...

Marion ειναι πολυ ευκολο γλυκακι και αν το φτιαξεις την πρωτη φορα και δεις την διαδικασια, μετα θα το φτιαχνεις συνεχεια!!!
Καλημερα!!!

Αστρο - Συμμορίτες said...

Καταπληκτικό το παστέλι, αλλά εάν δεν έχεις προμηθευτεί από το φαρμακείο τα ειδικά βουρτσάκια που καθαρίζουν το μέσο των δοντιών, είναι καταστροφή.
Αλλά εμείς τα έχουμε!!!
Την καλημέρα μας χρυσοχέρες.

ΜΕΤΗ said...

Ελευθερία παρε οσο θελεις να γλυκαθεις με το παστελακι μας, τα μπλοκογλυκα μας δεν τελειωνουν ποτε υπαρχει παντα αρκετο για ολους!!!!!
Καλη σου μερα!!!!!

ΜΕΤΗ said...

Ελευθερία ειναι παρα πολυ ευκολο να το φτιαξεις.
Δεν ξερω τι ενοεις αφρατο.
Αν ενοεις το μελατο παστελι η διαφορα με το σκληρο ειναι στην ποσοτητα του μελιου και στον χρονο βρασιματος, οσο πιο πολυ βρασει τοσο περισσοτερο σκληραινει.
Οσο για το αν πρεπει να φαγωθει φρεσκο , αυτο το παστελι δεν χαλαει και δεν αλλοιωνεται η υφη του ακομα και εξω στο ταψι να το αφησεις γιατι δεν εχει καθολου ζαχαρη[η ζαχαρη το κοκαλωνει].
Οτι αλλο θες εδω ειμαι......!!!!!
Καλη σου μερα!!!!!

ΜΕΤΗ said...

Αστρο - Συμμορίτες κερναμε και οδοντικο νημα με το παστελακι μας......!!!!!!
Παρτε οσο θελετε χωρις φοβο.....!!!!!!!
Καλημερα και απο εμας!!!!!

eleni said...

Mέτη,τι νοστιμιά είναι αυτή!Λατρεύω το παστέλι και πάντα αγοράζω,αλλά το δικό σου θα είναι μοναδικό.
Μπορείς να μου πεις τι μπορώ να βάλω αντί για ανθόνερο-δε μ΄αρέσει στα γλυκά.
Μπορώ να βάλω νεράκι,που μέσα έχω βράσει γλυκάνισο ή μάραθο;Έχω φάει τέτοιο-Ζακυνθινό-είναι πολύ νόστιμο και μυρωδάτο.
Φιλιά!

ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΜΙΑ ΑΝΑΠΟΔΗ said...

χιλια ευαχριστω κι ελεγα χθες στο γραφειο πως θελω να φτιαξω , μιας κι αυτο που πηρα απο το κυλικειο ηταν ανοστο, αυτο που θελω ομως να ρωτησω ειναι που θα βρω σουσαμι αποφλοιωμενο και πως θα το ξεχωρισω , παιρνω παντα σουσαμι στο σπιτι αφου βαζω πολυ συχνα στις σαλατες μου αλλα ειναι απλο, μηπως ειναι αυτο ?

ΜΕΤΗ said...

eleni δεν χρειαζεται να αγοραζεις ετοιμο, που και συντηρητικα εχει και ζαχαρη, μπορεις πολυ ευκολα και γρηγορα να το φτιαξεις μονη σου.
Οσο για το ανθονερο το βαζω για να γινει οπως λες πιο μυρωδατο, αφου δεν σου αρεσει μπορεις να βαλεις ακομα και σκετο νερακι το θεμα ειναι να μην κολλησει το παστελι στο χαρτι, αλλοι βαζουν σπορελαιο[ποτέ ελαιολαδο γιατι εχει βαρια μυρωδια] , μια γνωστη μου στη Σιφνο βαζει κρασι και αλλοι βαζουν ροδονερο, η δικη σου εκδοχη ειναι ακομα καλυτερη , θα γινει πολυ μυρωδατο!!!!!
Καλη επιτυχια!!!!
Φιλια καλημερα!!!!

ΜΕΤΗ said...

ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΜΙΑ ΑΝΑΠΟΔΗ το αποφλοιωμενο σουσαμι ειναι στην ιδια συσκευασια με το κανονικο απλα γραφει επανω "σισαμι αποφλοιωμενο", καλυτερα να μην το προτιμησεις γιατι το παστελι χανει πολυ απο την γευση του, την πατησα και το ξερω....!!!!
Καλη σου μερα!!!

Rena said...

Αν και δεν είμαι του παστελιού, παρά μόνο όταν είναι με ξηροκάρπια, δεν έχω παρά να σε θαυμάσω Μέτη μου. Αριστοτεχνικά φτιαγμένο!

ΜΕΤΗ said...

Ρενακι μου σε ευχαριστω πολυ για τα καλα σου λογια!!!!!
Παντως αν φας μια φορα απο αυτο το παστελι θα το φτιαχνεις συνεχεια, εχει τελεια γευση!!!!
Φιλακια , καλημερα!!!!

ΕΛΕΝΑ said...

Μετάκι μου μιας και τώρα πίνω το καφεδάκι μου, αφού τώρα ... άνοιξε το ματάκι μου (ας είναι καλά η Μαρία, ακόμα κλειστό θα ήταν:P), ήρθα να πάρω μεγάλο κομμάτι, μάλιστα θα πάρω και της Αμαλίας, αποκλείεται να τρώει παστέλι!
Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο μου αρέσει, δεν φανταζόμουν πως είναι τόσο εύκολο!
Φιλάκια πολλά!

Maria B. said...

Μετάκο μου εγώ θα πάρω το κομμάτι μου και θα μοιραστώ μαζί με την Ελενα το κομμάτι του ....σκασμένου μας !!! όπου σκασμένο βλέπε Αμαλί !!!! χιχιχιχιχιχιι!!!

τέλειο Μετακι μου !! εχθές έλεγα του πατέρα μου ότι σήμερα θα βάλουμε το παστέλι σου και μου ζήτησε να του φτιάξω. βλέπω να έχω παστελοκατάστεις το σ/κ!!!! ευτυχώς του αρέσει και εκεινού, όπως και εμένα το μελάτο, οπότε ''μ'ενα σμπαρο, δυό τρυγόνια''!!!!!

σε φιλώ πολύ πολύ !!!!

a pink dreamer said...

στη ροδο το παστελι το λεμε μελεκουνι και το δινομουμε στους γαμους μαζι με τη μπομπονιερα!
μπραβο σου! πολυ ωραια συνταγη!

Amali said...

Ναι εεεεεεε μη χάσετε και δεν μου βουτήξετε το παστέλι!!!!!!!!Μην αναφέρω ότι επίσης δεν χάνετε ευκαιρία να με αποκαλείτε με το χαϊδευτικό μου εεε;;;;
Ποιος σας είπε καλέ ότι δεν το τρώω;;;;; Αλλά θα σας το δώσω, μπορείτε να μου το πάρετε επειδή, σας συμπαθώ και επειδή μου τη σπάνε οι παρενέργειες στα δόντια!!!!! Θα κάτσω να φτιάξω και εγώ γιατί ο καλός μου το λατρεύει...εγώ ίσως φάω μία μπουκίτσα

Μέτη μου πάρα πολύ ωραία η παρουσίαση σου οι φώτο και όλα, ιδιαίτερα όμως μου άρεσε ο πρόλογος...

πολλά πολλά φιλιά

Vasia b. said...

Μετάκι μου πολύ ωραίο το παστέλι σου!Μου αρέσει πάρα πολύ σαν γλυκάκι και το τσακίζουμε ιδιαίτερα την μεγάλη βδομάδα!!
Δεν το έχω φτιάξει όμως ποτέ,και τώρα που είδα πόσο εύκολο είναι θα το δοκιμάσω!!
Πολλά πολλά φιλιά και καλό σ/κ!!!

Z. said...

Μμμμ! νόστιμο και τραγανό, άψογα εκτελεσμένο και... φαντάζομαι, εύκολα φαγωμένο!
Μάλλον θα το τολμήσω, θα βάλω και ξηρούς καρπούς!!!

ΜΕΤΗ said...

Ελενα μου και εμεις το τρωμε πολυ και για τα παιδια ειναι οτι πιο υγιεινο , φτιαξτο και θα δεις ποσο ευκολο ειναι!!!!!!
Φιλακια , καλο σ/κ.

***θελω να δω τι θα παθεις ετσι και αρεσει και στην Αμαλια που της πηρες το κομματι...........χιχιχι!!!!!!!!!

ΜΕΤΗ said...

Μαρακι μου αν ηξερα οτι αρεσει τοσο στον πατερα σου ουτε που θα βλεπατε κομματακι ολο το ταψι σε εκεινον θα το εφερνα......!!!!!
Την επομενη φορα θα του φτιαξω ενα ταψακι ολο δικο του!!!!!!!!

εεεεεεεε τωρα θα εχει δικιο η Αμαλια, που περιμενετε και οι δυο πανω απο το κομματι της να της το φατε........

Φιλακια Μαρακο μου καλο σ/κ αν και θα τα πουμε απο κοντα!!!!!!!

ΜΕΤΗ said...

pink dreamer το εχω δει και εγω το παστελι σε γαμο και μαλιστα τα τυλιγουν με πολυ ωραιες ζελατινες και κορδελες και ειναι υπεροχα!!!
καλο σ/κ!!!

ΜΕΤΗ said...

Αμαλια τι να τους δωσεις, που το εχουν φαει εδω και ωρες.......!!!!!
Παντως αν θες οπως ειπα και πιο πανω κερναμε και οδοντικο νημα μαζι με το παστελι!!!!!!
Να στειλω ενα κομματακι απο αυτα που κραταω παντα στην καβατζα?
Φιλακια καλο σ/κ!!!!!!!

ΕΛΕΝΑ said...

Ε, αμα λέω εγώ ότι είναι σκασμένο, δεν με πιστεύετε:PPP
Ποτέ της δεν τρώει γλυκά, σήμερα βρήκε να θέλει παστέλι.
Και όχι μόνο για τον εαυτό της, ήρθε να πάρει και για τον καλό της που του αρέσει.
Ε τώρα δεν έχει κυρία μου!
Το μοιραστήκαμε με την Μαρία το κομμάτι σου!
Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να βάλουμε να σου φτιάξουμε άλλο, αφού γίνεται τόσο εύκολα.

Amali said...

Δεν θέλω μωρέ παστέλι, φάτε όλο το κομμάτι μου, φάτε και το ταψί μαζί, φάτε και ό,τι σουσαμοσπειρί υπάρχει!!!!!!! Όσο για τον καλό μου είπα θα του φτιάξω μη σας το στερήσω....
άντε πιά

Πολλά πολλά φιλιά
το αγαπημένο σας σκασμένο!!!!

Z. said...

Βρε Έλενα άκαρδη φάγατε το παστέλι του μικρού!
Και ήθελες να την υιοθετήσεις! Τς τς τς.
Αμαλί μη δεχτείς έλα σε μένα.:)

ΕΛΕΝΑ said...

Aααααα!!!
Τώρα θα αρχίσω να έχω και τύψεις!
Η..... Μαρία με παρέσυρε.
Αφού είπα, θα της φτιάξω άλλο, τι άλλο να κάνω??
Το παστέλι της Μέτης πάει, το φάγαμε, που να φανταστώ ότι η ψυχοκόρη που βλέπει γλυκό και την κάνει με ελαφρά πηδηματάκια ήθελε παστέλι?

Amali said...

Ναι ναι.. σνιφ σνίφ!!!!!

φάτε τα, όλα δεν θέλω τίποτα!!!!!!Ναι μπράβο Ζάμπι καλά που μου το θύμησες!!!Ψυχομάνα είσαι εσύ βρε;; Ζάμπη φτιάξε μου ένα μόνο με αμύγδαλα και πάμε να το φάμε όλοι μαζί με τα κορίτσια στο νόου ας μπέτα part 2 asap!!!!!!!

χιχιχιχιχχιχιχιχιχι

πολλά πολλά φιλιά

SpIrToKoYto said...

αμ γι αυτό σκούζατε όλες...για το παστέλι της Μέτης...δίκιο είχατε..τέλειο δείχνει...
σμουατςςςςς...αν και δεν θα αφήσατε σουσαμάκι...σας ξέρω...

ΕΛΕΝΑ said...

Βιβίκα μου παντικός έγινε με το παστέλι.
Κάτι σουσαμάκια μείνανε μόνο απ' ότι βλέπω;-)
Φιλούθκια:)

ΜΕΤΗ said...

Βασια μου να το φτιαξεις στους αντρες σου [τον Γιαννη & τα παιδια εννοω], για να τους γλυκανεις!!!!!!!!!!!!!
Φιλακια πολλα πολλα!!!!!!

ΜΕΤΗ said...

Ζαμπια ειναι ευκολο , γρηγορο και μυρωδατο και σιγουρα πολυ ευκολοφαγωτο [που λενε και στο χωριο μου].......!!!!!!
Φιλια καλο σ/κ.

ΜΕΤΗ said...

Τι εγινε κοριτσια???? Δεν τολμαει κανενας να φυγει για λιγο και εγινε χαμος για ενα κομματι παστελι?
Μπαινω τωρα στην κουζινα να φτιαξω 1 2 3 4 5..............ταψια!!!!!!!
ΦΤΑΝΟΥΝ????????????????

ΜΕΤΗ said...

Βιβικα μου σου στελνω ταψακι με πολλα σουσαμακια!!!!!!!!!!!
Φιλακια πολλα πολλα καλο σ/κ.

Betty's Cuisine said...

Ναιιιιιι...
έτσι το φτιάχνω κι εγώ και γίνεται ανάρπαστο!
Τέλειο..
Φιλιά, καλό Σ/Κ...

Μαρίνα said...

Η συνταγή εκτελέστηκε,το παστέλι βρίσκεται πάνω στο μάρμαρο για να κρυώσει αλλααααα κάτι ''παράξενο'' συνέβει!!!!Εκεί που το έιχα τελειώσει και το σπίτι είχε μοσχοβολήσει σουσάμι και μέλι!!!!Ποιά ήρθε;;;Η πρώτη μέλισα και μετά η δεύτερη και μετά η τρίτη.Κοινός τα πεξα-φοβήθηκα.Λες και έχασαν το δρόμο τους..Μέχρι να διώξω την πρώτη να σου η δεύτερη κτλ κτλ.Δεν τολμώ ν'ανοίξω τα παράθυρα.Άλλο και τούτο!!!!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...