Monday 23 March 2009

Οστρακα γεμιστά

Η φίλη του blog μας, η Αμαλία, μας στέλνει συνταγή για όστρακα γεμιστά.
Αμαλίτσα σε ευχαριστούμε πολύ!!

"Η συνταγή είναι της χρυσοχέρας της πεθεράς μου της κυρίας Κωνσταντίνας από την Αρτάκη της Μικράς Ασίας, και έχω την υποψία πως επιπλέον είναι και δικής της έμπνευσης, κακώς τόσο καιρό που δεν την έχω ρωτήσει…
Βέβαια και εγώ σαν καλή νοικοκυρά έκανα τις δικές μου αλχημείες και παρεμβάσεις όπως και κάθε ένας από εσάς βάζει το δικό του στίγμα σε κάθε συνταγή που πέφτει στα χέρια του….
Χρειαζόμαστε:
κυδώνια
γυαλιστερές
1 κρεμμύδι ξερό
2 – 3 κρεμμύδια χλωρά
½ πράσο μόνο το άσπρο μέρος
½ πιπεριά κόκκινη
½ πιπεριά κίτρινη
½ πιπεριά πορτοκαλί
5 – 7 φρυγανιές (όσο πάρει)
2 σφηνάκια τσίπουρο ή ούζο (ανάλογα με την προτίμηση)
μαϊντανό, πιπέρι, λίγο λάδι
Σημειώστε ότι:
Τα κρεμμύδια, πράσο, πιπεριές, μαϊντανός ψιλοκομμένα και η φρυγανιά τριμμένη. Αλάτι δεν βάζουμε γιατί έχουν εκ του φυσικού τους.
Πως τα φτιάχνουμε:
Βάζουμε τα όστρακα σε μία κατσαρόλα με νερό, ώστε να τα σκεπάζει και τα βράζουμε έως ότου ανοίξουν όλα, περίπου 10΄. Αν κάποιο δεν ανοίξει σημαίνει ότι ήταν ψόφιο πριν μπει στην κατσαρόλα μας, οπότε και το πετάμε χωρίς δεύτερη σκέψη και δεν προσπαθούμε να το ανοίξουμε μόνοι μας με μαχαίρια, πιρούνια και λοιπά εργαλεία.Το νερό από τα όστρακα το περνάμε από ένα πυκνό (όχι σε τρύπες) σουρωτήρι το οποίο έχουμε στρώσει και με βαμβάκι για να συγκρατήσει τις πετρούλες, άμμο και τις ακαθαρσίες και να μείνει μόνο το άσπρο ζουμάκι.
Παίρνουμε τα όστρακα, ξεχωρίζουμε την ψίχα τους και την κρατάμε σε ένα πιάτο χωριστά. Αφού ανοίξουμε όλα τα όστρακα πρέπει να τα καθαρίσουμε από τις ακαθαρσίες και την άμμο που περιέχουν. Είναι το πράσινο μέρος, όπως φαίνεται και στην φωτογραφία, το οποίο πρέπει να αφαιρεθεί. Αφού καθαριστούν με πολύ προσοχή κυρίως για την άμμο τα ψιλοκόβουμε, κατά βούληση, εγώ τα κάνω πολύ ψιλά.Σε μία κατσαρόλα ρίχνουμε τα κρεμμύδια ξερά και χλωρά, το πράσο, και 1 κούπα από το ζουμί που έχουμε κρατήσει. Τα αφήνουμε σε μέτρια προς δυνατή φωτιά να μαραθούν και να σωθεί το ζουμάκι τους. (Αν σας αρέσει να τσιγαρίζετε τα φαγητά πρώτα ρίξτε το λάδι και σβήστε με το ζουμί)
Στη συνέχεια ρίχνουμε λίγο λάδι, τις πιπεριές, ανακατεύουμε λίγο και κατόπιν ρίχνουμε τα όστρακα, το μαϊντανό, το πιπέρι, 2 – 3 κούπες ζουμί, το τσίπουρο ή το ούζο και σιγοβράζουμε μέχρι να σωθούν τα υγρά κατά τα ¾ τους.
Στη συνέχεια ρίχνουμε την τριμμένη φρυγανιά για να απορροφήσει όλα τα υγρά και να γίνει ένα μείγμα εύπλαστο, παράλληλα ανακατεύουμε και απομακρύνουμε από τη φωτιά. Το αφήνουμε περίπου 5 – 10 λεπτά να ανασάνει.
Γεμίζουμε με ένα κουτάλι τις γυαλιστερές ή και κάποια μεγάλα κυδώνια.
Ψήνουμε στο γκριλ μέχρι να ροδίσουν και καλή μας όρεξη.
Προαιρετικά μπορούμε να ρίξουμε από πάνω και λίγη πάπρικα ή και ένα κομματάκι κεφαλοτύρι, για όσους δεν νηστεύουν.
Συνήθως όταν τις φτιάχνω τις βάζω στην κατάψυξη (πριν το γκριλ) για να τις έχω για μεζεδάκια σε έκτακτα τραπέζια που μέσα σε 20΄ περίπου είναι έτοιμες για σερβίρισμα.
Αυτή τη φορά τις έφτιαξα αμέσως μετά την Κ. Δευτέρα και έριξα μέσα και λίγο χταποδάκι που μου είχε περισσέψει. Νομίζω ότι και γαρίδες και μύδια να ψιλοκόψετε και να βάλετε θα γίνουν εξίσου ωραίες.
Με περίπου 1 κιλό γυαλιστερές και 1 κιλό κυδώνια μου βγήκαν 30 κομμάτια παραγεμισμένα…. Ανάλογα με το πόσο μεγάλο είναι το όστρακο και πόση γέμιση βάζετε βγαίνουν και τα κομμάτια…
Συμβουλές για τα όστρακα:
Θέλουν μεγάλη προσοχή και καλό είναι να ψωνίζουμε μόνο από κάποιον που του έχουμε εμπιστοσύνη. Διατηρούνται στο ψυγείο 2- 3 μέρες ή λίγο περισσότερο μέσα σε καθαρές λεκάνες με θαλασσινό νερό που το ανανεώνουμε. Αν δεν είμαστε σίγουροι καλό είναι να αποφεύγουμε τα πειράματα.Αν μείνουν αρκετή ώρα χωρίς να τα ακουμπήσουμε μπορούμε να τα δούμε που ανοίγουν, να τα ακούσουμε ή να δούμε τα γλωσσάκια τους που βγαίνουν έξω από τα όστρακα. Αν κάτι μας μυρίζει άσχημα ΜΑΚΡΙΑ!!!!! Όταν τα ανοίξουμε τους ρίχνουμε λεμόνι να ψοφήσουν.
Αν κουνιούνται –δείγμα ότι είναι εντάξει– μπορούμε να τα φάμε αν όχι και τα φάμε τότε ο Θεός βοηθός…
Ειδικά για τις γυαλιστερές το γλωσσάκι πρέπει να έχει έντονο κόκκινο χρώμα και όχι ξεθωριασμένο πορτοκαλί. Όταν τις ανοίξουμε το κόκκινο γλωσσάκι πρέπει να είναι εξίσου μοιρασμένο και στα 2 μέρη, αν όχι σημαίνει ότι έχει αρχίσει η διαδικασία αποδήμησης προς τον Κύριο, οπότε τσεκάρουμε με λεμόνι και μετά τρώμε.Πως τα ανοίγουμε:
Καλό είναι να έχουμε μαχαίρι με δοντάκια. Όπως φαίνεται στην φωτογραφία πιέζουμε το μαχαίρι με τα δάχτυλά μας προς τα μέσα και ταυτόχρονα με το άλλο χέρι το κινούμε πάνω κάτω.
Τα κυδώνια και οι γυαλιστερές ανοίγουν από διαφορετική μεριά.Τα όστρακα γενικότερα ωμά ή ψητά είναι φοβερός μεζές για ούζο ή για τσίπουρο και θα συνιστούσα σε όλους να τα δοκιμάσουν.
Σε όσους βέβαια δεν αρέσουν ωμά ας κάνουν μία αρχή με τα ψητά και τα ξαναλέμε…..
Λέγεται δε ότι ανεβάζουν τη libido στα ύψη αλλά προσοχή, γιατί το ίδιο κάνουν και στη χοληστερίνη…"
Αμαλία

20 comments:

Αγγελικη Ν said...

Ένα έχω να πω: ΟΥΑΟΥΥΥΥΥΥΥΥ!

Anonymous said...

Μιαμ μιαμ !!!! Ωραίος μεζές και έτσι όπως λες στην κατάψυξη για κάτι έκτακτο, μια χαρά.
Γειά στα χέρια σου Αμαλία !
sgr

Maria B. said...

Αμαλίτσα μου, πολύ ωραία !! όλα ωραια, η αναλυση η παρουσίαση, η συνταγή ! μπράβο !

Ευχαριστούμε πολύ !!!!!!

Anonymous said...

Πολύ ενδιαφέρουσα η συνταγή και πολύ καλές οι πληροφορίες που δίνεις Αμαλία.

Rena said...

Ωραια παρουσίαση κι ωραίο μεζεδάκι. Μαζί με τσιπουράκι ή ουζάκι σούπερ.

ΕΛΕΝΑ said...

Αμαλία σε ευχαριστούμε για την νόστιμη συνταγή της πεθερούλας και την πολύ ωραία παρουσίαση!!
Οι πληροφορίες που μας δίνεις πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσες και αναλυτικότατες:))

Anonymous said...

Εγώ Αμαλία και ωμά τα τρώω τα όστρακα και ψητά και όπως να ναι.
Που να βρω όμως να ξέρω ότι σίγουρα είναι φρέσκα??
Εσύ νομίζω μένεις σε μέρος που μπορείς να τα βρεις εύκολα, για μας τους Αθηναίους υπάρχει πρόβλημα.
Πάντως όπου τα βρω, τα τσακίζω!!!

eleni said...

Νόστιμη συνταγή!Τα κυδώνια είναι τα μόνα που τρώω από θαλασσινά,εκτός των ψαριών.
Η όλη διαδικασία πολύ αναλυτική.
Καλημέρα!

Amali said...

καλησπέρα ένα πρόβλημα στη σύνδεσή μου με αναγκάζει να σας ξαναγράψω ό,τι χάθηκε...Ελπίζω να τα ξαναθυμηθώ όλα!!!
- Αγγελική μου ναι είναι πολύ ουάου και νομίζω και σε αυτούς που δεν αρέσουν τα όστρακα αν δκιμάσουν θα αλλάξουν γνώμη
- sgrίτσα όπως σε αποκαλούν τα κορίτσια είναι πολύ βόλεμα τα μεζεδάκια της κατάψυξης είδικά για κάτι έκτακτα τραπεζόματα που δεν ξέρεις τι να κάνεις!!!
- Κατερίνα Κ. και Ρένα σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, πάει με τα πάντα τσίπουρο ούζο, χτες τα ξαναέφτιαξα σε τραπέζι που είχα και τα συνόδευσα με κρασάκι λευκό.
- Ελένη θα σε μαλώσω είσαι από Εύβοια και δεν τρώς τα υπόλοιπα θαλασσινά!!!Τι να πει και η κακομοίρα η Ιουλία
-Λοιπόν Ιουλία μου για την περίπτωσή σου, νομίζω πως με τις λίγες οδηγίες που σας έδωσα στον ψαρά σου (αν έχεις) μπορείς να ψωνίσεις ή από κάποιο φερέγγυο ψαράδικο, λίγοι σωστοί επαγγελματίες ρισκάρουν με τα θαλασσινά. Επίσης κάτι που σκέφτηκα ένας πολύ καλός μου φίλος είναι οστρακαλλιευτής και κατεβάζει κάθε Παρασκευή όστρακα στην Αθήνα. Θα τον ρωτήσω λοιπόν αν πηγαίνει μόνο σε εστιατόρια ή αν δίνει και σε ψαράδικα και θα σου πω.
- Ελενα και Μαρία τώρα τι να πω!!!! Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια αλλά ιδιαιτέρως για τη φιλοξενία στο blog σας...
Πολλά φιλιά
Αμαλία

Anonymous said...

πω πω μεσημεριάτικα μπήκα και ειδα την συνταγή και μου τρέχουν τα σάλια..
φυσικά και η πολίτισσα πεθερά σου έβαλε την δικιά της πινελιά στην συνταγή, όλες οι πολίτισσες είχαν τη συνήθεια να εμπλουτίζουν διάφορες συνταγές και κρατούσαν επτασφράγιστο το μυστικό της επιτυχίας τους.
αυτός είναι και ο λόγος που η πόλη είχε τόσες όμορφες συνταγές, αλλά και κάθε σπίτι είχε τις δικές του....ξεχωριστές...
η γιαγιά του άνδρα μου ήταν από τις αλησμόνητες πατρίδες και πάντα κάτι ιδιαίτερο έφτιαχνε

Anonymous said...

Απαπαπα!!!Ευτυχώς που έχω φάει για μεσημέρι γιατί αλλιώς θα πάθενα τπτ.Αμαλία πολλά πολλά μπράβο!!!

eirini said...

Κορίτσια... τί φαγητό είναι αυτό;!!! Τα θερμά μου συγχαρητήρια στην Αμαλία!!!! Τα λατρεύω τα όστρακα! Καλά... έχω μια πείνα, θέλω οπωσδήποτε όστρακα!

marian said...

Αμαλία να είσαι καλά για την ωραία συνταγή!!!
Μπράβο και στην πεθερούλα σου και σε σένα για την ωραία παρουσίαση!!!
Αλλά εκτός από μύδια(σαγανάκι και μυδοπίλαφο) δεν τρώω τίποτε άλλο από οστρακοειδή!!!
Είναι ο μόνιμος καημός του άντρα μου,που του αρέσουν τρελά!!!

φιλιά πολλά κορίτσια!!!
καλό απόγευμα!!!

cook said...

χμμμ...ομολογω αγνοια στο θεμα...!

Amali said...

- γαστερόπληξ μάλλον εγώ έβαλα την πινελιά μου στη συνταγή της πεθεράς μου και ευτυχώς σε αυτό το θέμα μοιράζεται τα πάντα δεν έχει τέτοια μυαλά!!!!
- Χαρά μου κεράσου και φαγωμένη πάντα υπάρχει χώρος...ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια
- Ειρήνη καλως ήρθες στο κλαμπ των οστρακόφιλων...
- Μάριαν μήπως λέω εγω να τα δοκίμαζες να κάνεις και την καρδιά του άντρα σου;;;;λέω εγώ τώρα..
- cook να η ευκαιρία να μπείς στο κλίμα...
και πάλι σας ευχαριστώ όλους για τα καλά σας λόγια

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ said...

δεν κατάλαβες καλά το σχόλιο.
σχολίασα αυτό που γράφεις:

η συνταγή είναι της χρυσοχέρας της πεθεράς μου της κυρίας Κωνσταντίνας από την Αρτάκη της Μικράς Ασίας, και έχω την υποψία πως επιπλέον είναι και δικής της έμπνευσης, κακώς τόσο καιρό που δεν την έχω ρωτήσει…

τώρα το κατάλαβες; δεν σου στερώ με τίποτε την δικιά σου πινελιά, άλλωστε ποιά από μας μαγειρεύει χωρίς να αυτοσχεδιάσει και λίγο;

όσο για το ότι η πεθερά σου μοιράζεται τις συνταγές της, δεν μιλάω για αυτές τις ηλικίες, αλλά για τις γυναίκες που ζούσαν πριν την καταστροφή στην πόλη, όπου δεν υπήρχε συναγωνισμός αλλά ανταγωνισμός μεταξύ νοικοκυριών...έχω κάνει ειδική έρευνα για το θέμα γι' αυτό και το ανέφερα.... όσοι έζησαν στην πόλη το ξέρουν...

σήμερα ζούμε στην εποχή της ενημέρωσης, τότε δεν υπήρχαν βιβλία και εκπομπές μαγειρικής...

πόσο χαίρομαι που αγαπιέστε πεθερά και νύφη, εμείς.......σα το νερό με το λάδι ένα πράγμα.

καληνύχτα, να μας δείξετε και άλλες συνταγής της Αρτάκης, με άρωμα αλησμόνητων πατρίδων

Phivos Nicolaides said...

Απίθανες και ευφάνταστες αυτές οι συνταγές σου!!

Matriga said...

Κορίτσια δεν ξέρω αν θα τα κατάφερνα να φτιάξω τη συνταγή της Αμαλίας, αλλά ταιριάζει πάντως με το shell-land.. Δεν το νομίζεις Έλενά μου; Άσε που ανεβάζει και τη libido! χι χι ;)
Mπράβο για την ωραία παρουσίαση!

Peter M said...

Axx, now I'm longing for my beach in Halkidiki. There, one can dive to catch all of these ostraka...Yum!

Amali said...

- γαστερόπληξ no prblm, όντως παλία ήταν πολύς ο ανταγωνισμός...Όσο για άλλες Αρτακιανές συνταγές θα τη ρωτήσω. Έχει ένα τετράδιο που τις γράφει αν είναι θα φτιάξω καμία θα τη φωτογραφίσω και θα τη στείλω στα κορίτσια...
- Φοίβο και Μαρία ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια
- Πετράν Αχχχ και για τη χαλκιδική not only for ostraka.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...