Tuesday 28 September 2010

Λαλαγγίδες ή λαλάγγια

Στην Λακωνία - τόπο καταγωγής μου - συνηθίζουμε να φτιάχνουμε τις γνωστές λαλαγγίδες ή λαλάγγια ή ακόμα και καλιχέρες όπως τις έλεγε η γιαγιά μου .
Σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη η ονομασία λαλαγγίδες προέρχεται από την λέξη λαλάγγη, που σημαίνει τηγανίτα.
Τα παλιά χρόνια τις έφτιαχναν συνήθως τις γιορτές - κυρίως τα Χριστούγεννα, σε μεγάλες ποσότητες, γιατί τις πήγαιναν και σαν γιορτινό κέρασμα σε άλλα σπίτια.
Τώρα πλέον περισσότερο τις φτιάχνουν οι φούρνοι στην Λακωνία και στην Αθήνα, παρά στα σπίτια!
Τη συνταγή που σας δίνω την έχω από την μαμά μου αλλά η ποσότητα των υλικών είναι προσαρμοσμένη στις δικές μας ανάγκες.
Αρκεί να σας πω ότι η αρχική ήταν για 3 κιλά αλεύρι!!!!! Ήδη με το ένα κιλό αλεύρι γεμίζουμε δύο μεγάλες σαλατιέρες, φανταστείτε πόσα λαλάγγια θα δώσουν τα τρία κιλά !!

Υλικά
1 κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1 μαγιά φρέσκια των 25 γρ
110 ml χλιαρό νερό (1/2 ποτήρι νερού)
160 ml γάλα (3/4 ποτήρι νερού)
160 ml sprite (3/4 ποτήρι νερού)
παλαιότερα έβαζαν γκαζόζα
160 ml λάδι (3/4 ποτήρι νερού)
1 αυγό
1 κουταλιά σούπας κοφτή αλάτι
Εκτέλεση
Ξεκινάμε να φτιάχνοντας πρώτα το προζύμι.
Ζεσταίνουμε ελάχιστα το νερό και το ρίχνουμε πάνω στην μαγιά, διαλύουμε και ανακατεύουμε πολύ καλά με τα δάκτυλα μας.
Προσθέτουμε μισό ποτήρι αλεύρι το οποίο παίρνουμε από αυτό που έχουμε για το ζύμωμα.
Τυλίγουμε το μπωλ με μεμβράνη και τ’ αφήνουμε σ’ ένα ζεστό μέρος μέχρι να διπλασιαστεί και να κάνεις τρυπούλες στην επιφάνεια. Περίπου ένα τέταρτο με μισή ώρα.
Παράλληλα ρίχνουμε το λάδι στο αλεύρι, το τρίβουμε και το αφήνουμε όση ώρα φουσκώνει το προζύμι να απορροφήσει το αλεύρι όλο το λάδι.
Όταν το προζύμι είναι έτοιμο, το ρίχνουμε στην λεκάνη με το αλεύρι και προσθέτουμε το γάλα και το sprite.
Χτυπάμε το αυγό με μια κουταλιά γάλα και το ρίχνουμε και αυτό στο μείγμα. Ζυμώνουμε πολύ καλά μέχρι να έχουμε μια ωραία ελαστική ζύμη.
Σκεπάζουμε την ζύμη με ένα μάλλινο ύφασμα και το αφήνουμε σε ένα ζεστό μέρος μέχρι να φουσκώσει για περίπου μία έως μιάμιση ώρα.
Όταν είναι έτοιμη η ζύμη κόβουμε μπαλιτσες απο την ζύμη και πλάθουμε ψιλά κορδονάκια σε ότι μέγεθος θέλουμε.Σε μια κατσαρόλα έχουμε βάλει μπόλικο λάδι (μισό ελαιόλαδο – μισό σπορέλαιο) και το αφήνουμε να κάψει καλά.
Παίρνουμε ένα κορδόνι, το τυλίγουμε σε μια πηρούνα και το ρίχνουμε μέσα στην κατσαρόλα Τηγανίζουμε μέχρι να χρυσίσουν και από τις δύο πλευρές.Τα τοποθετούμε για λίγο σε πιατέλα που έχουμε στρώσει με χαρτί κουζίνας για να στραγγίσουν τα λάδια. Τα απολαμβάνουμε με φέτα, με κεφαλογραβιέρα, με κασέρι ή ακόμα και σκέτα!
ΤΙΡ: Το νερό που θα χρησιμοποιήσουμε για το προζύμι, πρέπει να είναι ελάχιστα χλιαρό. Εάν είναι πολύ ζεστό καίγεται η μαγιά.
Η λεκανίτσα που θα βάλουμε το προζύμι όπως και η λεκάνη που θα ζυμώσουμε, να προσέξετε να είναι πλαστική ή κεραμική.
Πρέπει να αποφεύγουμε το inox γιατί κρυώνει την ζύμη και δεν την αφήνει να φουσκώσει γρήγορα.
Καλή επιτυχία!
Μέτη

20 comments:

Maria said...

ΚΙ Η ΜΑΜΑ ΜΟΥ ΜΑΣ ΕΦΤΙΑΧΝΕ ΛΑΛΑΓΓΙΤΕΣ ΟΤΑΝ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΜΙΚΡΑ....ΤΩΡΑ ΘΑ ΔΟΚΙΜΑΣΩ ΤΙΣ ΔΙΚΙΕΣ ΣΟΥ...ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!
ΚΑΛΗΜΕΡΑ!

SpIrToKoYto said...

πρωί πρωί λα..λα..λα..λαλαγγίδες έφτιαχνες κοπελίτσα μου..??
μπράβο νοικοκυρούλα μου...
για πιάσε μερικές όπως θα ρχεσαι για μέτρα ( και καφέ )...
φιλιά και καλημέρες...-:))

ΚΑΛΛΙΑ said...

Καλημέρα!!!!
Αχ Μέτη τι μου θύμισες... Η μαμά μου τις έφτιαχνε και τους έριχνε ζάχαρη... Τέλειοι....
Θα δοκιμαστούν αμέσως μόλις τελειώσω με τη δίαιτα... χαχαχα
Φιλιά!!!

Γιαγιά Αντιγόνη said...

Στην Αραιώπολη, τα είχα δοκιμάσει από μια κυρία, καθώς και τις τραβηχτές που έγραψε η Μαρία.
Τα σερβίριζε για πρωινό στο ξενοδοχείο της.
Είχα ξεχάσει την ονομασία τους.
Με μέλι τα πρόσφερε και ήταν πολύ νόστιμα.
Καλημέρα!

wanda art. said...

they look delicious, I rewrite your recipe itself, thank you,
Best regards, Wanda

Unknown said...

lalagites ...po po mou thimises ta pedika mou xronia sto xorio ..ta xristougena tis eftiaxne i giagia mou me meli kanela ke karidia..mmm..
kali sas mera

Maria B. said...

Εγω τώρα τι πρέπει να πω βρε Μετάκι μου γιαυτά τα λαλάγγια ???? να ομολογήσω ότι σχεδόν τις μισές τις έφαγα εγώ??????
Ηταν Τ Ε Λ Ε Ι Α!!!!!!!!!!
Τα καλύτερα λάλαγγια που έχω φάει EVER !!!

Mετάκο σου σ'ευχαριστούμε εσένα και την μαμά Γωγούλα για την συνταγή !!!!

φιλια πολλά !!!

ΙΟΥΛΙΑ said...

Μέτη συγχαρητήρια και σε σένα και σε όλα τα κορίτσια, που εκτός από τις νόστιμες συνταγές που μας κερνάτε καθημερινά, μπορώ και βρίσκω και πολλές παραδοσιακές συνταγές εδώ.
Καλημέρα σε όλες!

ΕΛΕΝΑ said...

Mετάκι μου ζωγραφιά μου, ζωγράφισες σήμερα!!!!!!!
Εχω βαρεθεί να ακούω την Μαρία να μου λέει ότι ήθελε να τα φάει ΟΛΑ, οπότε θα βάλω να τα φτιάξω,και θα της δώσω και τα μισά μην μας πάθει τίποτα:P
Πιστεύω πως πολύ νόστιμα θα είναι και με μέλι και κανέλα, όπως λένε τα κορίτσια παραπάνω.
Αλλά και αλμυρά θα είναι σούπερ!
Φιλάκια πολλά!

Σταλαγματιά said...

Πρώτη φορά τ ακούω και πρώτη φορά τα βλέπω :))
Μπορώ να έχω ένα παρακαλώ να δοκιμάσω;


Φιλιά

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ said...

βάλε μεριδούλα και έρρρρρχομαι!!!!!!!

Amali said...

Ααααα τι ωραία άνετα τα τσάκιζα τα 3 κιλά!!!! χαχαχαχαχαχα
Μέτη μου εκτός από τους φούρνους το σερβίρουν και στα ξενοδοχεία της περιοχής σας, όταν είχα πρωτοδοκιμάσει ήταν μία ευχάριστη έκπληξη!!!!


Πολλά φιλιά

Ειρήνη said...

ωραία παραδοσιακή συνταγή!

eleni said...

Μέτη,όλα του είδους με ζύμη είναι απλά νόστιμα,άλλωστε όλα τα παραδοσιακά είναι ξεχωριστά,αν και τα ξεχνάμε.
Και με τυράκι και με μέλι και κανέλα μμμ,γλείφεις τα δάχτυλα.
Φιλιά!

Phivos Nicolaides said...

Καρδιο-λαλαγγίτες!

manousina said...

Τα έχω φάει αλλά από Καλαμάτα, είναι νοστιμότατα

ΜΑΡΙΝΑ said...

ειμαι απο το γυθειο...τα φτιαχνουμε και εμεις αλλα δεν βαζουμε sprite ουτε γκαζοζα..αλλα αρκετο ξυσμα πορτοκαλιου!!!!

misirlouka said...

μου μυρισε πατριδα - Μανη και μπηκα!!!
απο ποιο μερος της Λακωνιας εισαι?

Maria B. said...

γεια σου Misirlou, δεν πρέπει να έχει δει το μήνυμά σου η Μέτη γιαυτό και δεν σου έχει απαντήσει.

Λοιπόν η Μέτη είναι απο την Σκάλα Λακωνίας και εμένα η καταγωγή της μητέρας μου είναι απο την μέσα Μάνη, απο τα Αλικά και τον Μάραθο.

Εσύ απο που είσαι??

φιλια πατριωτάκι !!!

Αγλαια said...

Καλημέρα από Τοροντο. Είμαι από την Σπάρτη και πρώτα η γιαγιά μου και αργότερα η μαμά μου τα έφτιαχνε. Τώρα τα φτιάχνουν εγώ και τα μοίραζε σε όλη την οικογένεια. Εγώ βάζω θρουμπι και ξυσμααπο πορτοκαλί. Οχι αυγό. Είναι πολύ νόστιμα και τα τρώμε με φέτα και λουκάνικα.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...