Tuesday 8 October 2013

Ψωμάκι εύκολο και γρήγορο


Όταν έχω ελεύθερο χρόνο, μου αρέσει να ζυμώνω το ψωμί που σερβίρω στο τραπέζι μας.
Συνήθως το ψωμί που φτιάχνω είναι με προζύμι. Μας αρέσει η γεύση του και μένει φρέσκο αρκετές ημέρες.
Όταν όμως θέλουμε σπιτικό ψωμί την ίδια ημέρα που θα το καταναλώσουμε, δεν προλαβαίνω φυσικά να ζυμώσω με τον παραδοσιακό τρόπο. Τότε, καταφεύγω σε μια απλή, εύκολη και γρήγορη συνταγή.
Την φτιάχνω εδώ και χρόνια και μου έχει λύσει τα χέρια αρκετές φορές, ειδικά σε περιπτώσεις που έχω ξαφνικούς επισκέπτες στο σπίτι.
Σήμερα, θα δούμε την απλή, βασική συνταγή.
Αυτό το ψωμάκι όμως μπορεί να εμπλουτιστεί και με άλλα υλικά, που θα το κάνουν ακόμα πιο νόστιμο.
Ας δούμε πως θα το φτιάξουμε!

Θα χρειαστούμε:
500 γρ. αλεύρι δυνατό για ψωμί
1 φάκελο ξερή μαγιά
3/4 κουταλάκι αλάτι
μισό κουταλάκι ζάχαρη
1-2 κουταλιές λάδι ελιάς
χλιαρό νερό
σουσάμι, ηλιόσπορο, γλυκάνισο για το πασπάλισμα
Τι κάνουμε:
Κοσκινίζουμε το αλεύρι σε μεγάλο μπολ. Προσθέτουμε την μαγιά, την ζάχαρη, το αλάτι και ανακατεύουμε καλά μέσα στο αλεύρι.
Κάνουμε μια λακουβίτσα στο κέντρο του αλευριού, ρίχνουμε το λάδι και αρχίζουμε να προσθέτουμε λίγο λίγο χλιαρό νερό.
Τραβάμε με το χέρι μας αλεύρι φέρνοντας το στην λακουβίτσα και αρχίζουμε να ζυμώνουμε.
Δεν προσθέτουμε πολύ νερό από την αρχή, αλλά όσο χρειάζεται ζυμώνοντας.
Ζυμώνουμε την ζύμη μας καλά, μέχρι να γίνει λεία και ελαστική. Δεν πρέπει να είναι ούτε σκληρή, ούτε πολύ μαλακή.
Βάζουμε την ζύμη σε ζεστό μέρος, μακριά από κρύα ρεύματα αέρα. Την σκεπάζουμε με πετσέτα βρεγμένη με χλιαρό νερό και πολύ καλά στυμμένη.
Αφήνουμε τη ζύμη για μισή ώρα να φουσκώσει.
Ντύνουμε εσωτερικά με λαδόκολλα μια μεγαλούτσικη, μακρόστενη φόρμα. Την λαδώνουμε ελαφρά.
Πατάμε την ζύμη να ξεφουσκώσει.
Την πλάθουμε σε χονδρό κορδόνι, υπολογίζοντας το μήκος της ανάλογα με τη φόρμα.
Με κοφτερό μαχαίρι κάνουμε μια χαρακιά κατά μήκος, στο κέντρο της ζύμης. Αυτό θα βοηθήσει το ψωμί μας να φουσκώσει ομοιόμορφα.
Μπορούμε αν θέλουμε, να κάνουμε χαρακιές κατά πλάτος, πλάγια, κλπ.
Αφήνουμε το ψωμί να φουσκώσει.
Δοκιμάζουμε αν είναι έτοιμο ως εξής: Με το δάχτυλό μας πατάμε ελαφρά το ζυμάρι, κάνοντας ένα μικρό βαθούλωμα. Αν η ζύμη επανέλθει αμέσως και το βαθούλωμα κλείσει, σημαίνει ότι το ψωμί θέλει και άλλο χρόνο να φουσκώσει. Αν επανέλθει μέχρι την μέση περίπου, είναι η ώρα να μπει στο φούρνο.
Με ένα πινέλο αλείφουμε την επιφάνεια του ψωμιού με λίγο νερό μέσα στο οποίο έχουμε προσθέσει λίγη ζάχαρη. Αυτό θα βοηθήσει το ψωμί να πάρει όμορφο χρώμα και να κολλήσει καλύτερα επάνω το σουσάμι.
Πασπαλίζουμε το ψωμί με ένα μείγμα σουσαμιού, ηλιόσπορου και γλυκάνισου.
Βάζουμε την φόρμα σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς Κελσίου.
Αυτή η ποσότητα ζύμης χρειάζεται περίπου σαράντα πέντε λεπτά να ψηθεί, ανάλογα με τον φούρνο μας.
Για να δούμε αν το ψωμί είναι έτοιμο, το βγάζουμε από την φόρμα, το γυρίζουμε ανάποδα και το χτυπάμε με το χέρι μας. Αν ακουσθεί "κούφιος" ήχος, τότε είναι έτοιμο.
Το αφήνουμε πάνω σε σχάρα να κρυώσει εντελώς και το φυλάμε σε σακούλα για να μην ξεραθεί.
Καλοφάγωτο!!
Ειρήνη Ε.

45 comments:

Summertime Blues said...

χι χι πρώτο σχόλιο!
μπορώ άραγε να το δοκιμάσω με αλεύρι χωρίς γλουτένη;
καλημέρα.

Anonymous said...

Καλημέρα!!!
Τι εύκολη συνταγή!
Εδώ και καιρό σκέφτομαι για αρτοπαρασκευαστή..αλλά αν είναι τόσο εύκολο ..γιατί να κάνω αυτήν την αγορά;

Νίκη said...

Ειρήνη μου είναι πραγματικά εύκολο ψωμάκι και σιγουρα θα είναι και νόστιμο πολύ!
Ετσι που το βλέπω στην τετράγωνη φόρμα νομίζω ότι θα είναι κατάλληλο και για τόστ ,αν το κόψουμε φετούες.
Να εχετε μια όμορφη μέρα!

Ερμιόνη said...

Σαν το σπιτικό ψωμάκι τίποτα στον κόσμο!
Το ζύμωμα, οι μυρωδιές είναι άλλο πράγμα!
Φιλιά πολλά!

Ειρήνη Ε. said...

Summertime Blues, δεν έχω δοκιμάσει την συνταγή αυτή, με αλεύρι χωρίς γλουτένη. Φαντάζομαι ότι θα μπορεί να γίνεται. Δοκίμασέ το, άλλωστε είναι εύκολο το ψωμάκι και ενημέρωσέ μας.
Καλή σου ημέρα.

Ειρήνη Ε. said...

Χρυσούλα, με τον αρτοπαρασκευαστή γλυτώνεις το ζύμωμα και δεν ασχολείσαι με το ψήσιμο.Μπορεί να σου δώσει ένα νόστιμο και καλό ψωμί, για το οποίο εσύ θα έχεις επιλέξει τα υλικά. Όμως δεν σου δίνει την χαρά και την ικανοποίηση, που νοιώθεις όταν το φτιάχνεις με τα χεράκια σου. Διαλέγει κανείς ανάλογα με τις ανάγκες του.
Δοκίμασέ το, αυτό το ψωμάκι. Είναι πολύ εύκολο.
Καλή σου ημέρα.

Ειρήνη Ε. said...

Νίκη, είναι λίγο πιο σταθερό αυτό το ψωμάκι, άλλωστε είναι χειροποίητο. Δεν έχει δηλαδή, αυτή την υπερβολική πολλές φορές ελαστικότητα που βλέπουμε στα ψωμιά για τοστ του εμπορίου. Φαντάζομαι όμως, ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σαν ψωμάκι για τοστ.
Καλή σου ημέρα και πολλούς χαιρετισμούς στην αγαπημένη μου Βυτίνα!

Ειρήνη Ε. said...

Ερμιόνη μου, πραγματικά! Η χαρά και η ικανοποίηση της ετοιμασίας του σπιτικού ψωμιού, ήταν και είναι πάντα, κάτι το ιδιαίτερο για μένα. Ας μην ξεχνάμε ότι η διαδικασία του ζυμώματος, δρα αγχολυτικά, από ότι λένε οι ειδικοί!! Τα ωφέλη είναι πολλαπλά!!
Καλή σου ημέρα.

Sophie said...

Μμμμμ φρέσκο ψωμάκι μου μυρίζει..........υπέροχο και πεντανόστιμο!!Φιλάκια!!

Tante Kiki said...

Μια νοστιμιά το ψωμάκι σου σήμερα Ειρήνη μου... και μια ευτυχία να ζυμώνεις το ψωμί για το οικογενειακό τραπέζι, χαλάρωση πραγματική.
Γεια στα χέρια σου... σου έγινε υπέροχο!!!
Καλή σου μέρα!

Notoula said...

Yπέροχο και πολύ εύκολο.
Τώρα τελευταία έχω μπεί στο σπορ.
Θα το δοκιμάσω!

Roula Tofea said...

Υπέροχο το ζυμωτό ψωμάκι!!!
Φιλάκια Ειρηνάκι.

DIMI said...

Καλημέρα Ειρήνη μου!!!Τό ψωμάκι σου τό ζήλεψα!!!!Μού αρέση νά ζυμώνω,καί σάν τό σπιτικό ψωμί,καννένα!!!!Καλή εβδομάδα!!!!Φιλάκια!!!

ΕΛΕΝΑ said...

Xρυσοχέρικο Ειρηνάκι, τι λαχταριστό ψωμάκι είναι αυτό??
Και πανεύκολο, ακόμα και για μένα την τεμπέλα που δεν είμαι φαν του ζυμώματος!
Φιλάκια, καλό μεσημέρι!

Maria B. said...

Ειρηνάκι μου κόψε μου δυο φετούλες σε παρακαλώ για το τσαγάκι μου που είμαι αρρωστούλα !!!! γκουχου γκουχου !!! τι κακό αυτό με τις ιώσεις !!!

φαντάζομαι τα αρώματά του όταν θα ψήνεται μμμμμμ! όνειρο !!!

Να σαι καλά με τις ωραίες σου συνταγούλες !!!

φιλια πολλά πολλά

Taste Advisor said...

Κάνω περίπου το ίδιο, εύκολο και μοσχομυριστό!

Selcouth said...

Κάπως έτσι το φτιάχνω κι εγώ, αφού με προζύμι μου βγαίνει τούβλο και δεν ξέρω γιατί. :(
Έτσι μ' αυτόν τον εύκολο τρόπο που προτείνεις και νόστιμο βγαίνει και χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις!
Να είσαι καλά Ειρήνη μου! Καλό απόγευμα και καλή συνέχεια!

Betty's Cuisine said...

Ψωμάκι ζυμώνω τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα, δεν αγοράζω ποτέ έτοιμο εδώ και 3 χρόνια περίπου!
Παρόμοια συνταγή φτιάχνω κι εγώ, πιστεύω όλο το μυστικό είναι στο καλό αλεύρι (συνήθως ανακατεύω 2 διαφορετικά είδη) και επίσης στα υλικά με τα οποία το εμπλουτίζουμε.
Γειά στα χέρια σου, φαίνεται θαυμάσιο, αφράτο και καλοψημένο!

ΤΟ ΠΛΕΧΤΟ ΜΠΙΣΚΟΤΟ said...

ψωμακι σπιτικο και μυρωδατο, ε;
θα το κανω αξημερωτα να το χτυπησω για πρωινο με βουτυρο και μελι!!!!!

Beauty Follower said...

Το σπιτικό ψωμί ημέρας, μπορω άνετα να το φάω ως κυριως γεύμα με τυρί & ντομάτα!

http://beautyfollower.blogspot.gr

Ξανθή said...

Το καθημερινό μας ψωμί!!

Gina-Teta said...

Απόψε κάνοντας την βόλτα μου, μπήκα σε άλλη γειτονιά της μπλογκοπαρέας, την γειτονιά των συνταγών. Μου αρέσει το μαγείρεμα και οι πρωτότυπιες στις συνταγές! Καλώς σε βρήκα λοιπόν και πάω να φουρνίσω το δικό μου τυρόψωμο! Καλό βράδυ!

Ειρήνη Ε. said...

Sophie, υπάρχει καλύτερο από το μοσχομυριστό, σπιτικό ψωμάκι;;
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Κική μου, πραγματική ευτυχία και αγάπη προς την οικογένεια, δείχνει η όλη διαδικασία της παρασκευής του ψωμιού στο σπίτι. Ειδικά στις μέρες μας, που τα πάντα μπορεί κανείς να τα αγοράσει έτοιμα.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Notoula, είναι πράγματι εύκολο και νόστιμο. Εξαιρετικό για όσους ξεκινούν τώρα να φτιάχνουν το ψωμάκι τους, μόνοι τους.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Μοσχοβολιστό, Ρούλα μου, μοσχοβολιστό!
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Dimi μου, το ευχαριστιόμαστε πολύ το σπιτικό μας ψωμάκι! Πραγματική απόλαυση, μαζί με το φαγητό ή έστω με λίγο τυράκι και ντοματούλα.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Ελενάκι μου, αν το φτιάξεις μια φορά, θα το φτιάχνεις συνέχεια. Ακριβώς γιατί εκτός από την νοστιμιά του, είναι εύκολο και γρήγορο σε σχέση με το ψωμί προζυμιού.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Μαράκι μου, τι γίνεται;; Κρυωμένο είσαι;; Με το που έπιασαν λίγο τα κρύα, άρχισαν και οι ιώσεις! Γι΄αυτό, θα σου στείλω ένα καρβελάκι φτιαγμένο με τα χεράκια μου, να το βουτήξεις στο τσαγάκι σου!! Περαστικά σου.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Taste advisor, αχ! είναι πεντανόστιμο και μπορείς να κάνεις διάφορες παραλλαγές σε αυτήν την συνταγή.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Sel, μήπως κάνεις πολύ σφιχτή την ζύμη του προζυμένιου σου ψωμιού; Πρέπει να είναι αφράτη. Εγώ την φτιάχνω έτσι ώστε να κολλά λίγο στα χέρια. Πάντως η σημερινή συνταγή, είναι πολύ βολική και δίνει ένα ψωμάκι, μούρλια!
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Μπέτυ μου, κάνεις πολύ καλά!! Ασφαλώς, τα υλικά πρώτης ποιότητας, δίνουν πρώτης ποιότητας, νόστιμο και υγιεινό ψωμάκι. Επί πλέον, μπορούμε να "παίξουμε" με την ζύμη μας, εμπλουτίζοντάς την, με ότι μας αρέσει.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Πλεχτό μπισκότο, τόλμησέ το! Θα απολαύσεις ένα από τα ωραιότερα πρωινά, που είχες ποτέ!
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Beauty follower και εγώ το ίδιο! Μπορώ να σου πω, ότι είναι το γεύμα που απολαμβάνω περισσότερο από όλα, ίσως!
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Ξανθή μου, καθημερινό, νοστιμο, υγιεινό, απαραίτητο συμπλήρωμα στην διατροφή μας.
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Καλώς σε βρήκαμε, Gina. Κόπιασε, να σε φιλέψουμε από το φρεσκοζυμωμένο μας ψωμάκι. Καλή επιτυχία στο τυρόψωμό σου. Καλοφάγωτο.
Καλό σου βράδυ.

Lenia said...

Στο σπιτικό ψωμάκι ποτέ δεν λέμε όχι!Φαίνεται λαχταριστό!
Φιλάκια!

Magia da Inês said...

¸.°º✿♫ •°
Boa terça-feira!
Simplesmente delicioso!!!!

❤❤°º Boa semana!
✿°º Beijinhos
✿♫ 彡

Ειρήνη Ε. said...

Lenia, λέμε όχι στις νοστιμιές;;
Καλό σου βράδυ.

Ειρήνη Ε. said...

Thank you, Ines!
Boa Semana.

mari beika said...

Δεν αγοράζουμε ψωμί!! αυτό έχει καθιερωθεί στο σπίτι μου, οπότε θα το τιμήσουμε το ψωμάκι!!

Niki said...

Πολύ καλό φαίνεται το ψωμάκι σου και νόστιμο,κάπως έτσι το φτιάχνω και εγώ αλλά δεν μπορώ να το κάνω τοστ γιατί τρίβεται...:( Αν το δικό σου δεν τρίβεται θέλω τα φώτα σου!!

Mary said...

Ζεστό με βουτυράκι... Αυτό σκέφτομαι όση ώρα διαβάζω και βλέπω...

Φιλιά!

Unknown said...

Ειρήνη μου εξαιρετικό το ψωμάκι σου..και οι φωτογραφίες άπαιχτες..
Σου έρχεται να απλώσεις και να πάρεις την φετούλα...Υπέροχο..μπράβο σου...

Ανωνυμος said...

Το έφτιαξα και ειναι τέλειο και μετα απο μια μέρα φρέσκο!!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...